måndag 28 februari 2011

Att tycka olika

Middag med vännerna C&M med barn. Ännu en "köksinvigning" och denna gång äter vi även i nya köket kring nya bordet. Det funkar fint med 4 vuxna och 4 barn runt samma bord. Salvia-kyckling med pasta, och till det ett italienskt rödvin var tanken. Letar fram en 2003 Barolo Cerrati från Cascina Cucco som ju är relativt "snäll och tillgänglig" Barolo från det (alltför) varma året 2003. M, A och undertecknad gillar vinet klart, medan nivån i Cs glas inte sjunker lika fort. När flaskan ändå tar slut och jag skall hämta en till frågar jag C. vad som önskas - och får till svar "Kanske något som inte är lika kärvt och besvärligt?"

Det blev en 2006 Gran Coronas från Torres. Den gick hem bättre hos C... fast undertecknad spottade den ganska flitigt :-)

PS. Ett kul alternativ är 2009 CJ Pask Omahu Road Syrah från Hawkes Bay. Frisk och fräsch Syrah i nordrhonsk stil med massor av peppar och röd, syrlig frukt. Lite rökiga charkuterier kompletterar. Matvin. Blint hade jag satt detta i Crozes-Hermitage. DS

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Det där känns bekant. Jag har en uppsättning Barolo och Barbaresco från 2004 och 2006 som jag sneglar på. Men egentligen vet jag redan på förhand vad min sambo kommer tycka, om de inte får minst 5 år på rygg till....

Vintresserad sa...

Samtidigt så utvecklas även vinsmaken hos de som "mest dricker, och inte provar och analyserar så mycket". Min fru A som förr föredrog viner med lite högre sötma (Cali Zin tex) tycker idag att de är "lite för sliskiga" och föredrar ofta en mer traditionell fransos (tex från Bordeaux!). Så mitt tips är ändå att börja med en "snäll" Barbaresco om året, och kanske år tre så föredrar sambon strukturen och finessen från Nebbiolo di Piemonte. MVH Vintresserad