måndag 12 april 2010

Chateauneuf 2007


Årgång 2007 i Chateauneuf är omtalad i vinvärlden (en legendarisk baby?). Parker har sagt ”...vintage of a lifetime...” och vinhandlare världen runt drar på stora marknadsföringstrumman och höjer priserna. Ändå försvinner vissa viner rejält fort från handlarnas lagersaldon. Sedan kommer Parkers andra provningsnotering hösten 2009 med bitvis höjda betyg och än fler superlativer (fast lite mer nyanserade om jag fattat det hela rätt). Här är en som har koll:
http://mina-vinare.blogspot.com/2009/10/nittiosexkommaelvapoang.html

Mitt intresse för Ch9 är ganska nyvaknat, men vi har i alla fall köpt lite av 2005, 2006 och nu 2007. Efter lite mailväxlingar i höstas var det därför dags att planera för och anskaffa viner för en ordentlig genomgång av 2007orna.Vi ville få svar på frågorna om det var en homogent bra årgång, dvs om även instegsviner och ”normale” (dvs Cuvee Tradition och liknande) presterar lika bra som de topprankade prestigecuveerna. Datum spikas i god tid och inbjudan skickas ut, och snart var vi tolv runt bordet i Niklas källare igen. Det svåra med en sådan här provning är att vinerna är så primära; väldigt förenklat kan man säga att samtliga har en purpurröd färg, doftar och smakar ungt, kirschigt, krossade hallon, lite provencalska örter och sötlakrits. Och alla är mer eller mindre eldiga. Det gör dels att nyanser, komplexitet och elegans (som ofta skiljer ett exceptionellt vin från ett riktigt gott vin) inte framträder så tydligt; dels att gom och ”den sensoriska apparaten” blir lätt överbelastad med söt Grenache-frukt och alkohol. Här följer därför korta noteringar från de tre flighterna.

Flight A – instegsviner
1. Domaine du Vieux Lazaret (SB 2211)
2. Collection du Rhône (SB 2286, ifrån granndistriktet Vacqueyras)
3. Xavier Châteauneuf-du-Pape (SB 6267)
4. Bosquet des Papes Cuvée Tradition (SB 99010)
5. Domaine Janasse, CdR ”Les Garrigues”

Denna flight var den ojämnaste (inte oväntat) men jag upplevde ändå att instegsvinerna (med lägst inköpspris) vin1 och vin2 levererar bra drickbarhet idag och skön (men lättare och glesare) frukt. Vin3 är ett klart steg upp och leverar bra för pengarna, även om priset nyligen gått upp en tjuga. Vin4 är flightens mest kompletta och har både fin, tät 07-frukt och klassisk Ch9 elegans. Vin5 är häftig med mest kraft i frukten, men kanske lite obalanserat idag. Jag skulle ändå gärna ha ett par flaskor på rygg.

Flight B – Tradition-cuveer
1. Clos du Mont-Olivet (SB 95974)
2. Domaine Cristia
3. Domaine Barroche Signature
4. Mas de Boislauzons Tradition
5. Clos St Jean Tradition

Denna flight är klart jämnare och det blir mycket en fråga om personliga preferenser. Jag gillar verkligen vin 2 med sin otroligt charmerande röda frukt och lite vanilj i längden. Även vin4 med sin mörka, lovande kraft och mörka kryddpaket kommer ut en aning bättre i mina anteckningar. Samtliga viner är 90+ poäng. Om man räknar Bosquet des Papes Cuvée Tradition till denna flight (och det borde man) så har vi sex riktigt goda viner (av sex möjliga) på Tradition-nivån. Den (mycket) enkla slutsatsen blir att 2007 levererar som utlovat på denna nivå.

Sedan smakar det mycket bra med några pizzaslices inför drabbningen med det tunga artilleriet i sista flighten.

Flight C – Prestige-cuveer

1. Chante le Merle Vieilles Vignes (SB 95759)
2. Cuvée du Vatican Réserve Sixtine
3. Domaine Cristia Cuvee Renaissance
4. Pure, Domaine Barroche
5. Mas de Boislauzons Cuvée du Quet

Nästan ännu jämnare i denna flight! Man får mer av allt, utom eldighet och beska. Det är lite nyansskillnader i frukten, men det är utan tvekan ren och skär hedonist-dricka i alla fem glasen! Mina anteckningar är än mer kortfattade än vanligt... och innehåller fler otryckbara, positiva kraftuttryck. Alla utom vin2 är favorit hos någon av provarna, min är (efter en lång tvekan) Cristias Renaissance med sin förförande rena frukt och längd. En viss majoritet lyfter fram Chante le Merle, som kanske har den finaste balansen idag. Pure är underjordiskt god, och Cuvée du Quet (RP 100) med sin obändiga, mörka fruktkraft och ändå drickbar idag (fast den är säkert mycket bättre bortåt 2015). 93-96 (98?) poäng i min bok. Detta är inte viner som får tiden att stanna, men visst känns det som att ”the space-time continuum” (sv. rum-tiden) knuffas en aning...

Tillbaka till grundfrågan då, sammantaget - hur bra är då egentligen 2007 i Ch9?
Först måste man säga att vi pratar om jäst druvmos som sedan pressats och buteljerats, inget annat. Och att det är ung Ch9 från en relativt varm årgång, så eldighet och alkohol finns där (14,5 – 16,5% alkohol enl. etiketterna). Alla gillar inte denna typ av vin, och det blir lite jobbigt att dricka i längden. Vissa av vinerna passar inte heller särskilt bra till mat. Jag upplever ändå att 2007 är en riktigt bra och homogen årgång som funkar på alla dessa nivåer, även om naturligtvis prestige-cuveerna är de mest imponerande. Jag skulle hellre ha fler än färre av dessa viner i förråden. Det var otroligt kul att kunna prova dem alla denna kväll tillsammans med elva andra vingalningar i en källare på Lidingö! Ett särskilt tack till Niklas som ordnade lokal och en massa goda (någon mer intressant än god) extraviner. På tal om extraviner, vi inledde med ett par spännande viner, och hade än fler (med mer mognad) på eftersittningen. Många var riktigt goda, men ett vin stod verkligen ut som kvällens absolut mest minnesvärda; Niklas färdknäpp i form av en 1898 Verdelho Madeira. Ett helt makalöst vin, jag kunde (med lätthet) känna eftersmaken dagen efter.


PS. Sedvanligt excellenta noteringar finns här. DS



9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Peter,

Tusen tack för en så trevlig kväll och för ditt charmanta arrangemang med väl valda viner och
den bästa organisation - vi var alla mer än nöjda.

Jag tror nog att vi delar flera observationer – men i grunden är det allt för svårt att göra
avgörande bedömningar för så här ungar viner

Kvällens absoluta vinupplevelse var 1898 Pe Vale Verdelho – vinet vilket nog alla hade stor respekt för (tusen tack Niklas för att du utmanar våra vinbarriärer!).

Skrev mer detaljerade kommentarer hos Frankofilen här 12 APRIL 2010 21.46

Tack alla,

Må så gott önskar,

Johan S

Anonym sa...

Hej Peter,

Tusen tack för en så trevlig kväll och för ditt charmanta arrangemang med väl valda viner och
den bästa organisation - vi var alla mer än nöjda.

Jag tror nog att vi delar flera observationer – men i grunden är det allt för svårt att göra
avgörande bedömningar för så här ungar viner

Kvällens absoluta vinupplevelse var 1898 Pe Vale Verdelho – vinet vilket nog alla hade stor respekt för (tusen tack Niklas för att du utmanar våra vinbarriärer!).

Skrev mer detaljerade kommentarer hos Frankofilen här 12 APRIL 2010 21.46

Tack alla,

Må så gott önskar,

Johan S

Håkan sa...

Tack för en som vanligt välarrangerad vinprovning, blir nästan lite orolig att du kan plocka fram så många CdP, har du månde blivit biten av samma fluga som alla andra mig exkulderad?
Jag var faktiskt positivt överraskad av ganska många av vinerna, men tycker nog att extra-allt mentaliteten i några av vinerna inte är så kul alltid. Man balanserar på slak lina med några av dem, vissa tror jag kan bli kanon medan jag är skeptisk till andra (läs Pure, tyckte mycket bättre om Signature, men även i viss mån Quet, nog min sämsta 100poängare någonsin). Jag kommer nog fortsätta vara selektiv i mitt inköp av södra Rhone (men alla andra köper ju och korkar upp så då behöver ju inte jag).

Frankofilen sa...

Tack för ett strålande arrangemang och trevligt sällskap. Skall vi spika nästa påtitt av de här vinerna till 2015? ;-)

Vintresserad sa...

Johan,
Jättekul att du kunde komma och visst var Niklas Madeira kvällens vin!

Håkan,
Även min fru blir lite orolig när hon ser de spridda kartongerna med Ch9 2007 i förrådet :-) Skämt åsido - ingen större fara, jag har som sagt köpt flera av dessa vinerna just för denna provning (och enstaka flaskor). Och jag uppskattar de allra flesta vinerna, kan leva med att de är lite obalanserade ibland. Att vara selektiv i sina inköp är _alltid_ klokt (och ofta svårt...)

Franko, jag tror faktiskt vi bör sikta på 2013 för Tradition vinerna, och kanske 2015 för "Prestige". Vore synd om den slösande frukten helt försvunnit...

MVH - Vintresserad (Peter)

Henrik sa...

Peter, stort tack för arrangemanget. Prickfritt genomfört, bra urval viner och suveränt sällskap.
Och det var helt rätt att ta pizzan innan prestigeflighten, annars hade det sannolikt varit knepigt med sensoriken.
Jag hade svårt att välja vinnare i prestigeflighten, vacklade fram och tillbaka mellan Chante Merle, Cristia och Quet och då älskade jag ändå Pure ...
Tack också Niklas för källaren och framför allt för 1898 Pe Vale Verdelho - mäktig upplevelse på all sätt och vis).
Sign me up for 2013 and 2015!

Winepunker sa...

Tackar för arrangemanget, kul att få sig en riktig översikt.

Mina Vinare sa...

Hej Peter!

Kul att provningen blev så lyckad samt även att årgången som så verkar ha motsvarat förväntningarna.

Jag hade självklart gärna velat vara med men ibland fungerar det inte rent praktiskt och jag får trösta mig genom att läsa om vinerna istället. Jag hoppas kunna sätta ihop en uppföljningsprovning på temat och det hade då varit riktigt trevligt med uppslutning från övriga landet.

Av det jag läst hittills så verkar Cristias viner ha gått hem i gruppen. Kul eftersom det är en genuint trevlig producent med goda viner i en lite modernare stil som jag tror kan tilltala en bredare publik än de redan frälsta. Upplever oftast att det är oerhört rena viner i sin stil.

Tror precis som du skriver att instegsvinerna är tillräckligt bra denna årgång för att tillgodose de flesta behov. Visst är prestigecuvéerna häftiga och ännu lite snyggare i stilen men basvinerna är goda nog så att säga.

Tycker även att det mesta från Côtes du Rhône och de kringliggande distrikten levererar fantastiskt mycket vin för pengarna i årgången. Egentligen borde man köpa massor av dessa ”enklare” viner och dricka dem de närmsta fem till sju åren för att sedan därefter börja ge sig på Châteauneuferna.

Jag har provat om en hel del viner under hösten och vintern och jag måste säga att jag hittills inte blivit besviken (med något undantag). Årgången har ett problem i att vinerna just nu är så enormt tillgängliga och goda att dricka. Risken är uppenbar att många inköpta buteljer kommer att konsumeras alltför tidigt på grund av detta. Jag har själv enormt svårt att motstå dem. Den enda skillnad jag märkt under snart det år som passerat är att frukten framträder ännu mera nu och att kryddigheten och de provensalska inslagen tonats ned något. På plats förra sommaren upplevde jag en mycket tydligare kryddighet än vad vinerna lämnar ifrån sig just nu. Det kan förvisso ha berott på omgivningarna…

Hursomhelst ett trevligt initiativ från din sida och jag hoppas chansen att träffas dyker upp så småningom.

Bästa!

/ MV

Vintresserad sa...

Henrik,

Kul att du kunde vara med och du är härmed "signed up"!

Punkarn,
Alltid kul att träffas, och jag gillade din "Atteca" spännande vin och för mig helt oprövad vinmark.

MV,
Din blogg är en av de främsta inspirationskällorna till en provning som denna! Hoppas vi får möjlighet att träffas och prova ngt kul IRL framöver!

MVH - Vintresserad (Peter)