måndag 25 januari 2010

Bordeaux 1989

Föreningen Munskänkarna har många positiva sidor, och endast ett fåtal negativa. En nackdel är att det finns många vinälskare med klassisk smak som är med... så att när man annonserade en Bordeaux 1989 provning redan i början av hösten och satte ett anmälningsdatum i början på december så gjordes många anteckningar om att sätta väckarklockan extra tidigt just denna decembermorgon. Resultatet blev en överlastad server och ett stort antal mail med mindre trivsamt innehåll till ordföranden mfl. Ett par av dem var jag avsändare till, vill härmed be offentligt om ursäkt för dem. Särskilt som ni lyckades ordna en provning till, med lottning om de fåtaliga platserna, och jag för en gångs skulle hade tur i ett lotteri.

Sedan kan man fråga sig hur man skall förhålla sig till en provning med de fem Premier Grand Cru Classe slotten, från 1989 som är en av de 4-5 bästa årgångarna de senaste 50 åren eller så? Det blir ganska lätt rejält höga förväntningar om man säger så... och de flesta av oss vet att möjligheten att dricka dessa viner (ikväll är det smakprov om ca 4 cl) är i princip noll. Varför då bemöda sig över huvudtaget? Senare årgångar med samma klass kostar lika många eller fler sekiner per flaska. Ändå var det ett mycket lätt val, bara att anmäla sig till lotteriet, leta rätt på en knapp tusing på något sparkonto som inte var länsat efter jul&nyår och hoppas. Just eftersom chansen knappast återkommer. Och för att vinerna verkar så goda att även ynka 4 cl är verkligt eftersträvansvärt.

Kvällen inleds med ett initierat föredrag av en ärrad Munskänk med många Bordeaux-årgångar innanför tröjan. Sedan kommer glasen in. Ljudnivån blir påtagligt lägre. Alla börjar dofta, först lite försiktigt sedan med lite snurrande, sedan smakas det. Här är noteringarna:

Vin1:
Rödbrun-kant, medeltransparent. God, mogen, lite sötfruktig, jättegod doft! Mycket gott vin, klart bättre än vin2 och vin3, men ändå inte något som ändrar jordens bana. Vinet sticker ut lite grand från de andra med mer mognad och balans.
Min gissning: Mouton.
Facit: 1989 Haut-Brion
Vi diskuterar evt. ytterligare lagring, men konsensus är att detta vin nog är i stort sett på topp idag och några år framåt (kanske 5-7 år till, men hade jag flera flaskor skulle jag dricka en per år eller så!) Inte 100 poäng, men kanske 93-95 hos mig.

Vin2:
Lite tätare och mörkare färg, något mindre utvecklad doft, men härlig Bordeaux-doft när man snurrar glaset. Lite mer röd-orange smak med bra syra och rätt fin fräschör (upplevde jag, andra tyckte mer rustikt). Bra längd.
Min gissning: Pauillac?
Facit: 1989 Margaux. Tydligen inte så typisk, jag finner inga blommor eller parfym, bara mogen Cabernet-frukt i doften.

Vin3:
Färg och initial doft ganska lik vin 2. Smaken har lite mer, och torrare tanniner, frukten är lite i bakgrunden. Tobak, jord, efter en stund får vi även den röd-oranga syran.
Min gissning: Pauillac? eller Margaux? Jag hittar ett uns rost&järn och det tillsammans med jordkällaren får mig att skriva rustikt.
Facit: 1989 Latour
Helt OK, men Latour bör vara bättre än så här tycker jag.

Vin4:
Färgen igen mycket lik 2 och 3. Doften är lite mer tillgänglig och rätt så Bordeaux-typisk. Smaken är välbalanserad med bra syra, sandiga tanniner och bra längd. Mycket gott.
Min gissning är antingen Latour eller Lafite.
Facit: 1989 Lafite-Rotschild
Bättre än Latour ikväll upplevde jag.

Vin5:
Än en gång är färgen mycket lik vin2-4. Doften är däremot betydligt öppnare och mer lättförståelig med fina svarta vinbär och rostat kaffe! Den klart godaste och mest hedonistiska doften i min näsa (men inte mest komplex, det var Haut-Brion). Smaken är mycket bra. Kvällens vin för mig med en liten marginal till Vin1.
Min gissning: Haut-Brion
Facit: 1989 Mouton-Rotschild

Ja ha ja, så var det roliga över (inte riktigt, smakerna sitter i hela vägen hem). Verkligt kul, men det där med förväntningar är svårt. Det är inte fem 100+ poängviner, utan två verkligt goda, utvecklade Bordeaux-viner av toppklass och tre goda högklassiga Bordeauxer. Är de bättre än den 1989 Leoville-Barton vi drack i helgen (det fanns en plan där...)? Haut-Brion och Mouton är en klass upp, men de andra tre är jag inte lika säker på. Om någon har ett par flaskor kan jag gärna bidra med en Leoville-Barton så kan vi prova!

7 kommentarer:

Mr J sa...

Jag känner inte direkt för att bränna pengar på toppbordeaux efter att ha läst dina och andras intryck från denna provning. Var ni bara lite smågriniga och överdrivet kritiska, eller var inte vinerna bättre än så?

Vintresserad sa...

Ja, det är ju det som är frågan? Man kan ju också fråga sig om det överhuvudtaget finns något vin (eller annan dryck) som är värd 4000 kr för 75 cl? Det finns ett par olika aspekter:

1. Förväntansnivån är extremt hög på dessa viner. De har befunnit sig "i världsklass" åtminstone sedan 1855. Det är alltid svårt att ens infria sådana förväntningar. Jag tror man blir extra kritisk i en sådan provningssituation.

2. Mängd och glas. Med 4 cl i ett ISO-glas har jag aldrig fått en verklig "vin-uppenbarelse". Det kräver ett bättre glas och iallafall 7-10 cl vin som kan både provas och drickas under en lite längre tid.

3. Det fanns inget riktigt referensvin med. Hade inte varit fel med tex en hyggligt mogen bruks-Bordeaux och en bra 2eme cru att prova parallellt. Jag upplevde att Mouton och Haut-Brion var bättre än den Leoville-Barton jag drack i helgen. Så visst var det riktigt bra viner.

4. Ekonomi. Jag tror att det oftast blir svårt att försvara inköp av dessa viner enbart med rationella argument: "Dessa viner är så goda och unika att upplevelsen motsvarar kostnaden". Utan man måste ta till: "Det är några av världens bästa viner, några gånger i livet måste man go- all-in för att få prova". 1989 Haut-Brion har fått RP 100; och flera provare har bekräftat det vinets storhet.

Slutsats: Det är (som alltid) upp till vars och ens plånbok, smakpreferenser och förmåga att hantera den rationella frågan om rimligt högsta pris för 75 cl dryck; vilka viner man slutligen väljer att handla. Personligen gillar jag fortfarande Bordeaux minst lika mycket, och kommer nog fortfarande att oftast handla bra bruks-Bordeaux och lite Cru Classe att förgylla tillvaron med emellanåt. Och om ngn erbjuder en Mouton för 1000 kr skulle jag allvarligt överväga det...

MVH - Vintresserad

Frankofilen sa...

Snyggt att de lyckades ordna en provning till!

Vinerna verkar ju ha betett sig på ungefär samma sätt, jag blev kanske lite mer betuttad i HB än du. Hade Ulf Svahn någon kommentar om den flaskan jämfört med den från förra veckan?

Frankofilen sa...

Håller för övrigt med om ISO-glasen. Jag har aldrig lyckats bli kompis med dem.

Vintresserad sa...

Franko,
Ulf sade ngt kortfattat om att han tyckte att vinerna betedde sig likartat med förra veckan. Vi röstade avs "Bästa vin" och där vann Mouton. De flesta angav den öppna, tillgängliga och lättgillade doften som orsak. Gjorde ni ngt liknande?

Kan tänka mig lite större flaskvariation på HB om den kommit lite längre på mognadkurvan än övriga.

Jan Ö mfl i Munskänkarna ska ha en riktigt stor eloge för att de lyckades ordna en provning till!

F.ö så tror jag att vi upplevde vinerna relativt likartat (fast både du och F&V lyckas formulera många fler nyanser)! Vilket ju är bra, både för oss som provare och för konsistensen mellan flaskor av samma vin.
MVH -

Frankofilen sa...

Vi röstade med handuppräckning. Det blev ströröster på de första fyra och sedan en jordskredsseger för HB...

Vintresserad sa...

Då var det nog lite skillnad iaf på hur grupperna upplevde vinerna. Jag antecknade inte siffrorna exakt, men har för mig att det var ca 55-60% röster på Mouton, ca 30-40% på HB och resten på de andra tre.